Blog

Triky cestovných kancelárií pri poznávacích zájazdoch do Afriky… Ako ich odhaliť?

Stále viac Slovákov a Čechov križuje svet pri poznávacích zájazdoch cestovných kancelárií. Ponuka zájazdov je dosť široká a vyznať sa v nej je stále ťažšie a ťažšie. Niektoré cestovné kancelárie používajú triky, ktorými klientov zámerne mýlia, a komplikujú tak porovnávanie s inými zájazdami. Ukážeme si najčastejšie triky pri poznávacích zájazdov.

Dobre utajený program

Radiť niekomu, aby chcel vedieť, čo za svoje peniaze dostane, sa zdá byť rada úplne zbytočná. Lenže v skutočnosti veľa klientov kupuje zájazd a vôbec netuší, čo vlastne uvidí. Uspokojí sa so všeobecným opisom programu typu: „Prvý až tretí deň navštívime Kapské Mesto…“ Pritom to je signál, že nie je niečo v poriadku. Cestovná kancelária by mala vedieť, čo je presne v programe na jednotlivé dni zahrnuté. A vy by ste mali chcieť takúto informáciu poznať. Inak platíte peniaze a neviete za čo. Nespoliehajte na improvizáciu na mieste, to by ste mohli byť nemilo prekvapení.

V programe je napríklad uvedené: „Uvidíme kráter Ngorongoro.“ Môžete potom byť veľmi prekvapení, keď na mieste zistíte, že tým cestovná kancelária myslela, že sa naň pozriete z vyhliadky na hornej hrane krátera, kam je prístup zadarmo, a nie poctivú prehliadku krátera na celý deň. Vstup totiž stojí (vrátane poplatku za auto) 220 USD a ten nemáte v cene. Iné cestovné kancelárie, ale majú vstup v cene zájazdu. Vyzerajú opticky drahšie, ale v skutočnosti sú lacnejšie. Žiadajte presné informácie, inak sa budete pohybovať v hmle a ilúziách.

Kvalitný program je základom poznávacieho zájazdu. Ak nemáte úplne jasno o tom, čo je a čo nie je v cene, nemáte šancu poctivo porovnať ponuky jednotlivých cestovných kancelárií. A miesto splneného sna vás môže čakať trpké sklamanie.

Cena letenky je len marketingový nástroj

Množstvo cestovných kancelárií láka vo svojich ponukách na veľmi nízku cenu, ktorú ale takmer nikdy nie je schopná dodržať. Kúzlo tohto triku je v tzv. „bežnom tarife“, ktorý však práve v okamihu, keď vy chcete zájazd rezervovať, nie je k dispozícii. Buď je už vypredaný, alebo ho letecká spoločnosť zmenila. Cestovná kancelária vám potom ponúkne „aktuálnu tarifu“, ktorá je samozrejme o mnoho drahšia. Je to veľmi častý trik. Nedajte na prvý „nástrel“ ceny. Porovnávajte až upresnené záväzné ponuky. Nie všetky cestovné kancelárie sa správajú rovnako neeticky. Aj podľa toho, ako sa v tomto ohľade cestovná kancelária chová, spoznáte, ako to s vami myslí.

Ešte nevieme, s kým poletíme

Keď vám cestovná kancelária pri ponuke zájazdu nepovie, s kým konkrétne poletíte, je to divná vec. Ako mohla vypočítať cenu zájazdu? Každá letecká spoločnosť má inú cenu letenky, a keď neviem, s kým poletím, nepoznám teda ani cenu letenky. Keď neviem, s kým poletím, ako môžem poznať presný program? Každá letecká spoločnosť má iný letový poriadok, prilieta do cieľovej destinácie v iný čas. Niektoré ráno, iné večer. Ako bude teda vyzerať môj program prvý a posledný deň? Môže sa stať, že bude v skutočnosti o dva dni kratší, než je v ponuke. A chcete predsa vedieť, komu zveríte do rúk svoje životy. Keď vám cestovná kancelária nepovie jasnú a presnú informáciu o leteckom spojení, choďte rovno o dom ďalej, nehrá s vami čistú hru.

Priamy let nie je let bez medzipristátia

Cesta do Afriky nie je u väčšiny poznávacích zájazdov jednoduchá. Spoje zo Slovenska bez medzipristátia alebo prestupu neexistujú. Môžete síce vidieť v ponukách niektorých cestovných kancelárií lákadlo priameho letu do Kene alebo na Zanzibar. Avšak priamy let nie je let bez medzipristátia, je to let, kedy vystúpite v cieli z rovnakého lietadla, do ktorého ste nastúpili na štarte. Môže mať medzipristátí koľko chce. Pýtajte sa, koľko medzipristátí váš let má, ako dlhé je čakanie a aká je celková dĺžka letu. Často totiž priamy let trvá dlhšie, než let s prestupom.

Neviem, kde budem bývať.

Tie časy, keď nám stačilo uistenie, že počas poznávacieho zájazdu budeme bývať v „hoteloch turistickej kategórie“ sú našťastie už dávno preč. Preč sú aj doby, kedy sme sa zmierili s uistením, že budeme ubytovaní vo „3 * hoteloch“. Ak sa s takýmito informáciami uspokojíte aj dnes, ste sami proti sebe a prípadné sklamanie ide iba na váš vlastný vrub. Cestovné kancelárie majú zo zákona povinnosť uvádzať konkrétne a veľmi presné informácie o tom, kde budete ubytovaní. Zákon nerozdeľuje pobytové a poznávacie zájazdy. Trvajte na tom, že chcete vedieť, kde presne budete v jednotlivých dňoch bývať. Nenahovárajte sami sebe, že „predsa v hoteli len prespíme, inak budeme vonku“. To už sami ospravedlňujete svoju zlú voľbu.

Keď viem, kde budem bývať, môžem si preveriť kvalitu ubytovania, umiestnenie hotela a môžem poctivo porovnať ponuky. Je predsa veľký rozdiel, či budem dobre bývať v centre mesta, alebo zle na periférii. Pritom sa obe ponuky môžu tváriť rovnako. Idete do Afriky a dobré zázemie je nutné. Hoci len kvôli vode a potravinám. Pýtajte sa, kde budete bývať, preverte si na internete informácie o ponúkanom hoteli, chcite, aby všetko bolo v cestovnej zmluve a trvajte na tom, že zmluva bude dodržaná. Kto nie je ochotný vám ešte pred podpísaním zmluvy oznámiť, kde budete bývať, pripravuje pre vás nemilé prekvapenie.

Neviem, čo je a čo nie je v cene.

Prevažná väčšina z vás letí do cieľa poznávacieho zájazdu len raz za život. Svet je veľký a chcete ho precestovať celý. O to prekvapivejšie je, ako neopatrne a naivne si svoj zájazd vyberáte. Porovnávate hrušky s jablkami, dávate na svoje sny a predstavy a škodíte tým sami sebe.

Vezmite list čistého papiera. Napíšte si, čo chcete v cieli svojej cesty vidieť, prečo na zájazd idete a bez čoho pre vás nemá zmysel. Potom si porovnajte, či to všetko je v ponuke, a ak nie, čo vás to bude na mieste stáť. Niektoré cestovné kancelárie dokážu ukryť budúce tržby do povinných poplatkov miestnym partnerom a miestnym sprievodcom a do ďalších dopredu neohlásených, ale nevyhnutných služieb.

Aj tu sa ukazuje, že potrebujete vedieť, s kým poletíte. Keď budete čakať na prestup 6 alebo viac hodín, miniete ďalšie peniaze za reštaurácie. A potrebujete vedieť, kde budete bývať. Keď budete bývať mimo miesta vášho záujmu, zaplatíte ďalšie peniaze za dopravu k nim. Lacná ponuka jednej cestovnej kancelárie môže pri pripočítaní týchto výdavkov zrazu vyzerať úplne inak a môže byť oveľa menej výhodná ako ponuka iné cestovnej kancelárie, pôvodne vyzerajúcej ako drahšia. Práca s porovnaním ponúk sa vám oplatí. A ujasníte si ešte lepšie, prečo sa na cestu vydávate.

Koľko nás bude v skupine?

Väčšina poznávacích zájazdov do Afriky má svoje špecifiká. Keď cestujete hlavne na safaria je ideálna skupina maximálne 6 osôb. Do terénneho vozidla sa viac ľudí pohodlne nezmestí a vo väčšej skupine by potom musel sprievodca striedať jednotlivé autá a výklad by bol na nič. Na ostatné poznávacie zájazdy do Afriky môže byť pohodlná skupina aj 12 osôb, ale o moc viac už nie. Chcite vedieť, ako veľkú skupinu cestovná kancelária plánuje, ako bude riešiť na safari problém so sprievodcom, keď bude mať viac ako 6 osôb. Nenechajte sa odbiť a trvajte na tom, že vám cestovná kancelária povie, koľko je maximálny počet ľudí v skupine.

Vypredané, vypredané, vypredané.

Niektoré cestovné kancelárie sa snažia vyzerať ako veľkí odborníci a veľmi úspešní usporiadatelia poznávacích zájazdov do Afriky. Jedným z trikov, ktoré používajú, je informovanie o tom, koľko zájazdov majú vypredaných. Často nás dokonca informujú aj o tom, koľko ich mali vypredaných v minulom a predminulom roku. O aktuálnej ponuke vám to síce nehovorí nič, takže je to absurdná a nezmyselná informácia, ale účelom je len vyvolať dojem pravidelného úspechu. Väčšinou sú to práve tie cestovné kancelárie, ktoré vám toho veľa nepovedia o vašom budúcom zájazde. Nedajte sa nachytať a držte sa vyššie uvedených rád.

Kľúčové slová:

Juraj

Absolvent Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovej v odbore Počítačová matematika. Následne odchádza do Anglicka, kde študuje Umeleckú fotografiu na Royal Academy of Arts. Zakladá spoločnosť Digital Media House Ltd. v Londýne a nasledujúcich 15 rokov pracuje ako fotograf na voľnej nohe pre BBC a hlavne National Geographic. V roku 2013 sa vracia na Slovensko.
V spolupráci s ľuďmi v jeho firme v Londýne sa rozhodne spustiť portál Travelista. Rovnako v tom istom čase rozširuje svoje portfólio a rozhodne sa nakrúcať unikátne zábery z rôznych destinácií sveta pomocou najmodernejšej techniky a to 4 dronmi zn. DJI, Typhoon a kamerami GoPro. Posledným počinom je vydávanie elektronického časopisu Travelista. Časopis plánuje vydávať v mesačnej periodicite. Časopis bude distribuovaný zdarma. Viac o časopise TU.

Pridať komentár

Click here to post a comment

Travelista na cestách – PERU

From our trip to Peru from Dec-27-2016 to Jan-07-2017

Prihláste sa k odberu noviniek

Hrajte o 3 tablety iPad 2


Zadajte nasledovné udaje a automaticky získate predplatné časopisu TRAVELISTA na 1 rok a navyše ste v hre o 3 tablety iPad 2